De derde week is begonnen! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu De derde week is begonnen! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

De derde week is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

28 Augustus 2012 | Nicaragua, Estelí

Hoi lieve mensen!

Leuk om zoveel leuke en lieve reacties te krijgen op mijn blogs! En natuurlijk leuk om te horen hoe het jullie in Nederland vergaat. Ik vertel natuurlijk alleen maar over mijn eigen leven hier, maar ik vind het ook leuk om wat van jullie te horen, dan ben ik toch en beetje in Nederland!

De dagen zijn hier echt druk gevuld, en als je dan klaar bent om 7 uur, wat heel vroeg is voor Nederlandse begrippen ben je al helemaal gesloopt dat je alleen nog maar wilt eten en slapen. Om de volgende activiteiten allemaal weer te kunnen volhouden.
Ik denk als we eenmaal met het echte werk, werk in onze projecten, beginnen het alleen nog maar vermoeiender wordt. Maar wel beter om een beetje een ritme te creeëren. Deze weken sta ik om half 7 op om te douchen, een heerlijke koude douche, waarna ik lekker kan ontbijten en Spaanse lessen volg. Na de lunch hebben we vaak een activiteit met de groep! Ik moet echt eens gaan leren koffie te drinken hier.

Het grappige van Nicaragua is, dat het best wel een vies land is. Langs de hoofdroutes moet je niet te veel lopen, want door alle vrachtwagens die je passeren krijg je allemaal zand in je ogen. En ook gooien de mensen hun afval gewoon op straat. Ik heb nog geen prullenbakken in de straten kunnen ontdekken. Maar toch is er hier veel groen en zien de mensen er hier verzorgd uit. En vandaag heb ik het geheim van de spierwitte schooluniformen ontdekt. Ze gebruiken bijna elke wasbeurt bleek voor hun witte was. Helaas kwam ik hier een beetje laat achter, nadat ik het teiltje van de bleek had gebruikt voor mijn blauwe broek! Nu heb ik een blauwe broek met witte vlekken, haha! Een goede reden om te shopen lijkt mij zo!

Met mijn groepje van de Spaanse lessen hebben we vrijdag een dansvoorstelling bezocht. De leerlingen moeten voor het afronden van hun laatste jaar verplicht meedoen met deze voorstelling, anders kan je de school niet verlaten. En wat was het mooi zeg! Er werden 7 typische dansen uitgevoerd en iedere dans had weer andere kostuums. Het valt wel op dat de manier van dansen hier wat anders is dan in Nederland. Laat ik zeggen dat het hier allemaal wat pikanter is. Het was wel grappig om te zien dat bij bepaalde dansen de jongens wel erg ver over het hek heen hingen, om geen seconde de bewegende meiden te missen. En dat op een leeftijd van 15 jaar! Op een school met monniken, ik was zeer verrast! Ik heb helaas geen foto's gemaakt, want ik vergeet iedere keer mijn camera, maar misschien kan ik van de andere studenten foto's kopiëren! Die volgen dan later!

Nicaragua is een relatief arm land is. Op de 15e en 30e van de maand is het ‘pay day’ en bezoeken de meeste arbeiders de banken om geld te pinnen waar ze de rest van de halve maand van moeten leven. Wel grappig dat dit geld zo dringend nodig is, maar alle huizen wel een televisie met enorm vele kanalen bezitten. Zo hebben wij hier thuis 100 verschillende tv kanalen. Waardoor ik zondagochtend om 8 uur met mijn vader Heracles-Feyenoord heb kunnen kijken! En ook de Big Bang Theorie hoef ik hier niet te missen!

Dat was het dan weer voor nu, ik heb erg veel zin om te starten met het project en daar om daarover te kunnen schrijven! Ik ben benieuwd!

Liefs, Evelien

• 29 Augustus 2012 - 00:23

Manon:

Hii Eef!!

Idd een goede reden om lekker te gaan shoppen! Is er wel leuke kleding te koop? Of moet je dat nog ondervinden?
    Het is idd een hele mooie omgeving, zo te zien op de foto. Ik had echt een heel ander beeld van Nicaragua. Is het een beetje zoals je het verwachte daar of heel anders?
    Is de moeder van het gezin al terug uit de VS? Vanaf wanneer gaat het project van start?

Hoeveel uur tijdsverschil is Nicaragua met NL?

Tot je volgende verslag!
    xx Manon

• 29 Augustus 2012 - 01:08

Evelien Van .:

Ja, er zijn best wel wat leuke dingen te koop! Maar veel dingen zijn niet in mijn maat, dus dat is wel even zoeken haha.
    Nee, voor mij is het ook een heel andere omgeving! Het groen had ik helemaal niet verwacht en het straatbeeld is ook wel wat beter dan ik had verwacht. Ze hebben zelfs stenen straten, ik had me alleen maar zand voorgesteld haha. 5 september komt mijn moeder thuis en maandag begint mijn project dus ik ben heel benieuwd! We hebben 8 uur tijdverschil, hier is het 8 uur vroeger.
    Hoe is het in nederland? Nog steeds vakantie? xxx

• 01 September 2012 - 00:30

Jack:

Hoi E,
    ik merk dat je steeds meer begint te begrijpen van waar je bent en hoe het werkt... :-) Grappig dat je ook het dansen noemt. Idd belangrijk onderdeel van de cultuur. Mocht je ooit zelf nog de heupen wat losser willen maken: je begeleider op je project kan heeeeel sensueel dansen, dus profiteer daar van. Baila! Jack

• 01 September 2012 - 00:30

Jack:

Hoi E,

• 01 September 2012 - 13:54

Marien:

Hoi Evelien,

Leuk verhaal en echt iets voor mij. Veel koffie drinken, dansende dames en feijenoord op tv. "every mans dream".

Hier thuis ben ik met mijn goede moed aan wat buitenschilderwerk begonnen. Na een flink aantal plensbuien, ziet het er in iedergeval nog erger uit als voorheen. Weet er iemand nog een goede schilder?

De verkiezingen staan voor de deur. Je zou zeggen dat het ergens over met gaan. Maar als je naar de debatten kijkt lijkt het anders. Beschuldigingen over en weer, tussen de mannetjes.

Vanavond een feestje van goede vriend, die net 50 is geworden. Daar kijk ik naar uit.

Geniet van de nieuwe omgeving en succes komende week met de start van het werk.
    Groeten, Marien

• 02 September 2012 - 12:03

Vincent:

Hallo evelien,goed om te horen dat het goed met je gaat ,ff voor je vader ,hier is een goede schilder,
    ,mAAR GOED,ik ben de laatste tijd ook weer druk geweest met mijn kamer,brons koperen kleur,misschien heb je dit al gezien via facebook echt mooi geworden,gordijnen aubergine,ziet er weer keurig uit,de weekenden gaan zo snel he ,voor je het weet sta je weer te ploeteren op je werk,maar goed ik ga zo de kelder in ,beetje opruimem,voordat ik straks een biertje ga drinken op terras in de stad.
    Nou evelien,heel veel suces met het beginnen van je project en geniet er van.
    Groetjes vincent

• 02 September 2012 - 19:48

Annemiek:

Hoi Evelien. Goed om te horen dat je je draai aan het vinden bent. Hein en ik zijn net wat aan het bijkomen van een weekend met kleine jochies. We zijn heerlijk naar het strand geweest. Het weer is hier nog lekker, tussen wat korte buien door.
    Ik moet met nog verontschuldigen over de vraag over dat rare beest waar Floris naar vroeg. Volgens mij kom je die alleen tegen als je echt de woeste wildernis in trekt. Ze schijnen zeeeeer zeldzaam. Maak je er dus niet druk over.
    Heb je leuke mede studenten?
    Groetjes, annemiek

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien