Spinnentherapie. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Spinnentherapie. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Spinnentherapie.

Blijf op de hoogte en volg Evelien

11 September 2012 | Nicaragua, Estelí

Hola!

Een week geleden begon het echte werk pas, we begonnen in onze projecten. Ik was erg enthousiast, maar je moet altijd nog maar zien of hoge verwachtingen waargemaakt kunnen worden. Gelukkig waren mijn verwachtingen niet te hoog, in een buurt genaamd Boris Vega ligt mijn project. Het is wel wat ver, waardoor ik iedere dag 4x 30min moet lopen en dus geen beweging tekort kom. Maar het gebied is prachtig, wanneer je via een arme buurt, waar geen stenen straat bestaat, het hek van de Mujeres Ambientalistas opent wordt je begroet door een heerlijk klimaat en een rustige gemoedelijke sfeer. Doordat er heel veel bomen staan is het er lekker fris en heerlijk om te werken.

De eerste paar dagen hebben we het ‘papierhok’ opgeruimd. Wat wel een hele overwinning was moet ik zeggen. In dit hok was al het papier dat hier opgeslagen was door de war gegooid door de kat die hier regelmatig vertoeft. Hierdoor was veel papier vies geworden en daardoor onbruikbaar. Onze taak was het schone papier te scheiden van het vieze. Wat op zich best wel als een makkelijk klusje klinkt, totdat je erachter komt dat tussen, op en onder het papier zich overal spinnen en kakkerlakken bevinden. Iedere keer was het weer een verassing of er een spin onder het papier vandaan kroop en hoe hard we deze keer weer gilden om een kakkerlak of een in onze ogen te grote spin. Volgens mij was het voor Karla en Tina wel erg vermakelijk om ons zo te zien stuntelen tussen al die in onze ogen verschrikkelijke enge beesten! Ik kan nu wel met trots melden dat ik inmiddels ook in mijn kamer 3 spinnen hou als huisdier, gewoon omdat ik over mijn angst heen ben na dit avontuur!

We hebben ook al papier leren maken, wat ik erg interessant vond. De vrouwen die dit maken hebben er erg veel verstand van en weten welke producten ze eraan moeten toevoegen om meer vezels toe te voegen en dus ook sterker papier te maken. Het is leuk om te zien hoe je ook zonder peperdure apparaten en alles geautomatiseerd, zoals dat op veel plaatsen tegenwoordig is, ook gewoon een prachtig resultaat kan krijgen. Want wat zijn de agenda’s, kaarten, boekenleggers, kalenders, fotolijstjes, tasjes en boekjes prachtig zeg! En dat allemaal van gerecycled papier geheel gedecoreerd en wel.

Een ander leuk nieuwtje is dat mijn Nicaraguaanse moeder nu eindelijk thuis is na 3 maanden gewerkt te hebben in de Verenigde Staten. Ik was echt verbaasd hoeveel spullen ze meegebracht had naar Nicaragua, maar liefst 3 koffers vol! Waarvan eentje zelfs een geheel bouwpakket voor een skelter bevatte haha! Ik denk dat ze hier niet alleen een goede techniek hebben om auto’s, taxi’s en bussen zo vol mogelijk te proppen, koffers zijn blijkbaar ook een specialiteit! Hopelijk kan ze me over 5 maanden een beetje helpen met mijn kleine rugzak.
Ik vind het heerlijk nu ook een moeder te hebben, ik heb zelfs al een kadootje gekregen, een mooi tuniekje uit Amerika ! Het eten is nu heel anders, we hebben veel meer fruit en groenten en eten veel meer gevarieerd, waar ik op zich niets op tegen heb!

Maar ik zal voor nu weer even stoppen met vertellen, voordat jullie ogen moe worden.

Heel veel liefs,

Evelien en mijn 3 spinnen.

Ps. De haan is helaas vermoord 3 dagen geleden, en volgens de familie was hij verrukkelijk. Yorling had zelfs een filmpje gemaakt van de haan wanneer zij hem vermoordde en volgens haar nog voor 1 minuut de Salsa danste, helaas was ik niet instaat om het filmpje te bekijken, dus weet ik niet of hij een goede danser was of niet, excuses daarvoor.

• 11 September 2012 - 10:18

Vincent:

HALLoooooooooooooooooo evelien ,het gaat goed met jou ,als ik het allemaal zo lees ,nou hier gaat ook alles goed,ik zit nu bij een wandelclub te colmschate,leuk.
    Zaterdag zijn we met de bus ,dat doen ze 1 x in het jaar een uitje wandeling en om iets te gaan bekijken,wij zijn in Westerbork geweest,daar een wandeling gemaakt 20 km en museum gekeken,maar het viel mij een beetje tegen,je weet wat er toen allemaal gebeurt is ,maar goed en stonden wel op de route sterrenhemel schotels,dat was wel intressant,nou deze week heb ik avonddienst,ik was al weer 8.30 op om nog wat dingetjes te doen.
    Nou meid ga je goed,geniet er van en ik volg je
    Liefs vincent

• 11 September 2012 - 12:24

Gerrie En Ferdinand:

Hoi Evelien,
    Prachtig om zo je verhalen te lezen en er een klein beetje bij te zijn. Je schrijft heel levendig.
    Het is bewonderingswaardig dat de mensen daar met eenvoudige middelen zoveel kunnen doen.
    Ik vind het bijzonder knap van je dat je zo over je angst voor spinnen heen gaat (ook al is het noodgedwongen). Wij hebben, nu het herfstachtig wordt zo af en toe ook van die dikke zwarte knapen in de kamer of keuken en elke keer schrik ik me weer een hoedje.Gelukkig is Ferdinand meestal in de buurt en zet hij het beest weer in de tuin via een glas en een kaart.
    We kijken uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Gerrie en Ferdinand

• 11 September 2012 - 20:05

Annemiek:

Hoi, het moet niet gekker worden. Ga je straks ook kakkerlakken houden? Zaza is net als Sébastiaan ook vast eigenlijk heel erg lief. Groetjes, annemiek

• 11 September 2012 - 20:05

Annemiek:

• 15 September 2012 - 14:47

Tessa:

Hee Eef.
    Geweldig om de verhalen steeds te lezen!
    Dus als je terug ben in nederland kan je alle spinnen aan, want die in Nederland stellen vergeleken die daar denk niks voor!:P
    Veeeeeel plezier nog!! X Tessa

• 18 September 2012 - 18:49

Anne :

Ha Evelien,
    Wat een verhalen! Wist dat je naar Nicaragua zou gaan, maar niet van het vrijwilligerswerk. Echt gaaf, lijkt mij ook wel wat reizen & helpen! Je kan trouwens goed schrijven, zie het helemaal voor mij die 'spinnentherapie'. Zo te horen heb je het naar je zin. Heel veel plezier nog! Zal zeker je blog blijven lezen ;).
    xx Anne

• 18 September 2012 - 18:49

Anne :

Ha Evelien,
    xx Anne

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien