Geslaagd event en een onvergetelijk weekend! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Geslaagd event en een onvergetelijk weekend! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Geslaagd event en een onvergetelijk weekend!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

02 Oktober 2012 | Nicaragua, Estelí

Hoi Nederland!

Leuk dat jullie allemaal zo enthousiast op mijn blog reageren! Ik vind het leuk om ook te horen wat jullie allemaal meemaken in Nederland.

Het evenement waar ik vorige keer over heb geschreven, BiciSI – VehicuNO, was een groot succes! Ik ben wel trots op de hele groep dat we dit hebben kunnen organiseren in 10 dagen tijd. Vroeg in de ochtend om 6 uur stonden we allen paraad om de handen uit de mouwen te steken. We begonnen met enorme partytenten van ijzer op te bouwen, wat ik persoonlijk meer een werkje vond voor de mannen, al trof ik er helaas maar 3 aan. Waardoor de dames zich maar van hun beste kant moesten laten zien, en eigenlijk viel die spierkracht totaal niet tegen! Ondertussen werden er tafels, stoelen, drinken, lekkers en stoepkrijt gehaald. Al dagen eerder hadden we spandoeken beschildert en hadden we veel zaken voorbereid. Rond een uurtje of 9 begon het dan eindelijk, de kinderen waren zo geconcentreerd en goed bezig met de stoepkrijt tekening, dat die al na een uurtje af was! De mensen waren erg onder de indruk en bleven even luisteren naar wat de kinderen te vertellen hadden over de tekening en misschien blijft er wat van hangen. Omdat het allemaal erg snel verliep hebben we nog wat geïmproviseerd met allerlei spelletjes, waaronder zaklopen. Ook de tocht met de fietsen is goed verlopen, ik was er zelf niet bij, aangezien ik nog geen fiets had. Inmiddels heb ik ook een fiets gekocht, waar ik snel een foto van zal laten zien!

Na dit geslaagde evenement hadden we wel een avondje uit verdiend. De avond begon in een leuk cafeetje, wat hier een erg goede naam heeft. De sfeer is hier een beetje zoals thuis, een soort huiskamer zou je wel kunnen zeggen. En hier kan je de lekkerste koffie, thee en fruitsappen bestellen. Na het cafeetje zijn we achter in de pick-up truck naar de disco gereden. Deze disco was hier totaal anders dan in Nederland. Het was een grote rieten hut met allemaal tafeltjes en stoelen en een grote dansvloer. We hadden geluk deze avond, want er was ook een live band! De hele avond hebben we heerlijk gedanst op de live muziek, de salsa zit nu dus wel aardig in de benen. Nu de andere dansen nog!

Met het project hebben we de laatste tijd vele scholen bezocht, waar Karla dan een presentatie gaf over afval. De kinderen zijn erg enthousiast, dus dat is erg leuk om te zien. Vandaag begonnen we met het tweede deel van de school sessies. Met de kinderen dingen maken van afval! We leerden ze hoe ze armbanden kunnen maken van bierlipjes, wat ons wel eerst 2 uur duurde voordat we zelf wisten hoe we dat moesten doen. Maar gelukkig hadden we het goed voorbereid een tijd geleden, waardoor het nu bijna soepel ging. Ook konden de kinderen ansichtkaarten maken van gerecycled papier en plastic. Ik zou zeggen een geslaagde workshop! Ik hoop dat het bij de komende scholen ook zo soepel gaat en de kinderen even enthousiast zijn.

Van het weekend had ik de verjaardag van mijn oma, waar ik erg van heb genoten. Ze hadden een heuse karaoke en wilden erg graag ook een Nederlandstalig liedje horen. Dit heb ik nog niet kunnen waarmaken, maar misschien kan ik volgende keer eens wat Nederlands laten horen! Voor nu hebben we tot in de late uurtjes het maar even bij Spaans en Engels gelaten.
De zondag stond ik weer vroeg op om een dagje met een aantal andere vrijwilligers naar Somoto te gaan! Hier heb je een canon die erg populair is. We hebben hier een tour gedaan door het water, wat inhield dat we 4 uur hebben gewandeld, en door het water onze weg hebben gebaand. En wat was het een ongelofelijke ervaring om tussen de rotsen in het water te liggen, van rotsen te springen en van watervalletjes af te glijden! Toen het ook nog eens begon te regenen gaf het een nog mooier effect. Na dit kleine avontuur keerde we moe, maar geheel voldaan terug naar Estelí. Een dag om nooit te vergeten.

Ik ben erg benieuwd hoe het jullie in Nederland vergaat!

Heel veel liefs!
Evelien

• 03 Oktober 2012 - 01:15

Bob:

hahaha eef, supermooi karaoke!! En je had toch op zn minst 'hier ben ik veilig' voor ze kunnen zingen? Of heb je je regenjas niet bij je hehe?:)

klinkt goed allemaal!!!

• 03 Oktober 2012 - 12:57

Vincent:

Hallo evelien,hardstikke leuk ,dat je een geslaagd weekend heb gehad en dat het goed met je gaat,,leuk vondt ik het ook dat ik laatst met jou nog ff heb gechat via face book.ik krijg as 16nov weer een MRI scan voor die nek en er is bloed weer geprikt en daar zullen we hoop ik spoedig mogelijk de uitslag van krijgen,maar verder gaat het wel goed,ik heb deze week avonddienst en as zondag bokbier festival in Zutphen,ga ik samen met mijn broer heen en mandag ben ik dan mooi vrij en een beetje bijkomen,nou lieve evelien ,het ga je goed. en ik laat het wel weten hoe de uitslag is geworden,liefs vincent

• 03 Oktober 2012 - 12:57

Vincent:

• 06 Oktober 2012 - 10:32

Annemiek:

Hoi, altijd weer leuk om te horen hoe t met je is. Het is hier zaterdagochtend en we zitten een beetje rustigaan te doen. Ik las een artikeltje van iemand die zelf bamboefietsen maakt in Mexico en daar met zijn fiets de stad veroverd. Ik probeer het mee te sturen. Groetjes, annemiek

• 18 Oktober 2012 - 14:32

Marise:

Heey Evelien! =D

Wat klinken al je verhalen fantastisch! Je hebt echt al zoveel gedaan in een paar maanden. Het is superleuk om al je verhalen te lezen. En je televisie première, nou nou, toe maar. =P Is dit interview ergens terug te kijken? En wat leuk klinkt dat evenement, het was op dezelfde dag als burendag in Nederland. =P
    Ik ga vanavond gezellig met Elise naar het 25-jarig jubileumfeest van de HRO waar ik nu op zit, in Ahoy. De eerste keer dat ik echt uit ga bij een groot evenement. XD En daarna hebben wij hier alweer herfstvakantie! Ik ga in de herfstvakantie ook weer helpen bij Woej, net als Gerrie en Ferdinand. =)
    Ik weet trouwens ook nog een leuke manier om van oude fietsbanden sieraden te maken, had ik geleerd van Ursula, uit Zwitserland. Kan ik uitleggen als jullie nog eens wat gaan doen met de kids. =)
    Gefeliciteerd nog met je oma, ze klinkt heel gezellig. =P
    Klinkt echt leuk allemaal je avonturen Evelien! Zou graag ook eens naar Nicaragua gaan als ik het zo hoor.

Groetjes! xx

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien