Masaya, Masaya, Masya! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Masaya, Masaya, Masya! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Masaya, Masaya, Masya!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

03 November 2012 | Nicaragua, Estelí

Lieve lezers in Nederland,

Ik zal me eerst even excuseren voor het feit dat er al een tijdje geen nieuw verhaaltje is verschenen. Mijn computer heeft zijn beste tijd gehad denk ik zo, en een aantal toetsen willen niet meer echt meewerken, wat het typen van een verhaal nogal lastig maakt. Maar ik zal proberen jullie een beetje bij te praten.

Ik ben vorige week voor de eerste keer naar aerobics geweest, wat meer op een soort lucht boksen lijkt. Oef, dat was flink zweten zeg. In een grote zaal stonden we dan met 40 vrouwen (en ja ook wel een aantal mannen! ), in een aantal perfecte lijnen de oefeningen na te doen. Op de grond hebben ze met tape allemaal strepen op de grond gemaakt, zodat iedereen in een rechte lijn staat en precies evenveel ruimte krijgt. Best wel handig bedacht denk ik zo. Nadat de les was afgelopen konden we als een paar tomaatjes lekker teruglopen naar een koude douche.

Van het weekend ben ik naar Masaya geweest, dit ligt meer in het zuiden van Nicaragua. Vrijdag in de namiddag vertrokken we met de auto, een heuse luxe! 3 mensen voorin, 3 achterin en 3 in de achterbak. Tot het begon te regenen zaten we best relaxed achterin, maar aangezien de achterbak open is, moesten alle slaapspullen en rugzakken naar binnen verkassen, waardoor we uiteindelijk nog maar net boven alle spullen uit konden kijken. Dat is wel echt typisch voor Nicaragua, een auto is eigenlijk nooit vol. Als je net iets harder duwt, kan er écht nog wel iemand bij..

Deze vrijdag zag ik de vreemdste optocht die ik ooit heb gezien. Het was de dag van de doden, eigenlijk een soort Halloween. In heel Masaya zag je verklede mensen, in allemaal enge kostuums. Toen begon de optocht, wij stonden met onze rug tegen een auto aan, en werden flink platgedrukt door alle mensen van de optocht. Het was echt even goed opletten voor zakkenrollers, ik voelde wel een aantal keer een hand over mijn broekzakken gaan, maarja ik ben natuurlijk niet zo dom om daar al mijn spullen in te stoppen. De mensen gooiden met benzine, olie, water met knoflook en een soort roze vloeistof. Ook liepen er mensen met dode dieren rond, kleine biggetjes op een stok gespiesd, dode geplukte kippen en zelf dode ratten. Bizar hè? Hiermee willen ze de lucht van de dood verspreiden.. Oef en echt neem maar van mij aan, dat stinkt!!

De daarop volgende dagen waren wat vrolijker. We hebben de beroemde markt bezocht, waar ze allemaal handgemaakte spulletjes verkopen! Hebben de Laguna de Apoyo bezocht en zondag hebben we nog de vulkaan van Masaya bezocht. De natuur is hier echt ongelofelijk mooi, daar sta je echt versteld van.

Liefs,

• 03 November 2012 - 19:46

Vincent:

Hallo evelien,nou ziet er prachtig uit ,de fotoos,een hele beleving.
    En parasiet is verdwenen ,gelukkig maar.
    Nou met mij gaat het ook wel goed ,wat ik je vertelde ,dat ik een MRI gehad heb,ze hebben niks gevonden.
    Maar ik ben door verwezen naar fysio therapie,om mijn nek te stabiliseren,want dat is niet goed
    erg stijf.Vandaag lekker gelopen met de wandelclub,kootwijker duin en veen,mooie omgeving.
    En morgen ga ik met mijn nichtje naar Amsterdam ,stedelijk museum bekijken en natuurlijk een beetje rond
    kijken in de hoofdstad,en waarschijnlijk ga ik de 2de week van januari een paar dagen naar Nootdorp.
    Nou lieve evelien,geniet er van,veel plezier en ga je goed.
    xxVincent

• 04 November 2012 - 10:23

Marise:

Hey Evelien!
    Het klinkt allemaal heel bijzonder, is het een soort traditie in Nicaragua? Ik zou ook graag die vulkaan willen zien. =P Echt gaaf!
    Ik heb vorige week vakantie gehad, dat was echt hartstikke gezellig, met de hele familie. Bij Woej was het ook weer leuk met de kids en er werd ook nog gevraagd wanneer je terug kwam en of je mee ging doen aan WoejPret!We hebben een hele dag gesport: taekwondo, voetbal, basketbal, atletiek, boksen en drama. En als afsluiter zijn we met de kinderen naar Ballorig geweest donderdag. =P
    Dit weekend ben ik zelfs voor het eerst naar een Universiteitsfeest geweest (Universiteit Leiden, waar Nathalie en Eva op zitten), het was naast Minerva in een heel chique gebouw. =P haha, maar ik kwam gewoon in mijn spijkerbroek en topje met gympen. 0:) De rest trouwens ook. Het was best leuk, ookal was Beats 010 waar ik voor de vakantie heenging (van mijn eigen school) leuker. Ik heb ook Elises kamer in Delft gezien, hij is supermooi en het studentenclubje is heel gezellig.
    Over een week heb ik tentamens, dus ik ben al druk bezig met samenvatten en moet ook maar is gaan beginnen om mijn opdrachten in orde te krijgen. =P Het gaat verder best goed. =)

Groetjes van Marise

• 04 November 2012 - 20:09

Irene:

Hey lieve eef,
    wat lijkt me dat een ontzettend gezellig feest haha. niet echt dus. Maar wel weer een ervaring rijker en aan de foto's te zien ben je ook wel op erg mooie plekken geweest haha! Daar ben ik toch stiekem wel jaloers op!
    Heel veel plezier nog en blijf leuke verhalen schrijven!
    xxxx

• 06 November 2012 - 08:41

Christine, René & Michel:

Hoi Evelien!

Per toeval hebben we via de website van de stedenband Delft-Estelí je blog ontdekt. Erg leuk om te lezen!

Wij zijn 3 studenten aan de TU Delft en wij vertrekken volgende week maandag op 12 november ook naar Estelí. We komen geen vrijwilligerswerk doen maar we gaan een onderzoek uitvoeren naar micro-hydropower. We worden ondergebracht bij een organisatie (www.europa-esteli.org) die voornamelijk vrijwilligers onderbrengt. Is dit dezelfde organisatie als waar jij werkt?

We vroegen ons af of je misschien nog wat tips voor ons hebt voordat we vertrekken? Je hebt natuurlijk al meer ervaring als wij haha.

Wie weet komen we elkaar wel tegen binnenkort!

Groetjes en nog veel succes

Christine, René & Michel

• 06 November 2012 - 12:31

Gerrie En Ferdinand:

Hoi Evelien,
    Leuk om weer wat van je te lezen en te zien, begrijpelijk dat je het zo druk hebt dat je er niet altijd aan toe komt.
    Wat een bizare manier van Halloween vieren met al die dode dieren! Die spin op de foto is ook bizar, ik zou daar ook van schrikken en wie niet??? Fijn dat je dan na al die schrikwekkende avonturen kan genieten van al die prachtige natuur, heel mooi die foto's!! We kijken uit naar je volgende verslag.
    Het werk bij Woej gaat lekker. We hebben vorige week woensdag Halloween met de kinderen gevierd, schminken en verkleden maar wel zonder dode dieren, ha ha!! We zijn nu ook met naschoolse opvang bezig. Ferdinand en iik werken nu met de Kamishibai (= een Japans verhalenkastje) en doen dus beeldende verhalen met de kinderen. Echt heel leuk om te doen. Daarnaast zijn we druk bezig met het bedenken hoe we verdergaan met Woejkids en Woejpret nu de subsidie gestopt is.
    Veel plezier en ook sterkte :-)
    Liefs Gerrie en Ferdinand

• 06 November 2012 - 19:25

Manon:

Wat een mooie foto's allemaal eef!!
    Gefeliciteerd met je verjaardag, xxxx

• 08 November 2012 - 17:11

Evelien Van .:

Hoi Christine, René & Michel,

Leuk dat jullie langskomen! Ik weet heel zeker dat wij elkaar nog gaan zien, aangezien ik help met jullie welkomperiode! Het kantoor waar jullie komen te werken, is een beetje het centrale punt van alle vrijwilligers, dus daar zal je de groep vrijwilligers veel tegenkomen en mij dus ook wel.

Ik heb nog wel wat leuke tips, misschien kun je mij op evelien.vankalmthout@hotmail.com even een mailtje sturen, dan doen we het over de mail?

Groetjes,

• 18 November 2012 - 22:17

Marien:

Hoi Evelien,

Afgelopen woensdag, mocht ik op jouw oude school over onze "gap year" ervaringen vertellen. De avond stond in het teken van gap years. Er waren vele sprekers, waaronder ik dus. Nog bedankt voor de vlotte prezi presentatie. Ik maakte helemaal de blits.
    Het geheel heeft mij wel weer betere inzichten gegeven en mijn trots voor jou versterkt. Veel succes daar en wij kijken uit naar de volgend verhalen.

Kusjes Marien.

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien