Een kleine update. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Een kleine update. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Een kleine update.

Blijf op de hoogte en volg Evelien

20 November 2012 | Nicaragua, Estelí

Hoi lieve lezers,

Het is weer tijd voor een update! Nu heb ik in deze laatste weken niet heel veel beleeft in Nicaragua, dus ik zal het kort houden tot er weer iets spannends gebeurd.

Het is nu een stuk kouder (zeggen ze), al merk ik daar niet heel veel van. Het regen seizoen is opgehouden, en er is ook echt geen druppel meer gevallen. Er bestaat dus wel degelijk een land waar de seizoenen zich aan de afspraken houden. Het geeft eigenlijk een beetje een vakantie gevoel het weer in de ochtend. Een beetje koud, maar toch een lekker zonnetje dat je een beetje opwarmt na een koude douche.

Ik voel me nog steeds ontzettend thuis hier en heb het ontzettend naar mijn zin. Een aantal dagen geleden zijn er nog 3 Nederlanders overgekomen. Dit zijn studenten van de TU-Delft, die hier onderzoek gaan doen. Het is wel erg leuk om eens wat Nederlanders om je heen te hebben in het verre Nicaragua, en zeker om af en toe weer een woordje Nederlands te spreken of te horen.

Laatst heb ik voor 3 dagen een video workshop gevolgd. Deze was erg interessant en ik heb veel geleerd. We hebben de laatste dag als afsluiting een filmpje gemaakt over informele verkopers hier in Nicaragua. Dat zijn de mensen die hier op de straat hun spulletjes verkopen. Misschien dat ik die video ook nog ergens hier kan uploaden, zodat jullie meteen een beetje een straatbeeld kunnen krijgen van het leven hier.

Ohja, gister zaten we een enorm spannende filmt te kijken. Tot ze opeens alle kanalen zwart maakten. Of nouja, alle kanalen behalve de kanalen waarop de president te zien of te horen was. Slim hè? Zo zorgen ze ervoor dat iedereen naar de president luistert en niet kan weg zappen. Wel bizar om mee te maken, en helaas toen hij klaar was met praten was onze film ook afgelopen!

Ik zal het er voor nu weer even bij laten. De komende weken ga ik me bezig houden met het maken van een documentaire over Mujeres Ambientalistas. En ik wil wat knutselideeën die ik in Nederland heb geleerd, nu overdragen aan de vrouwen hier en de kinderen. Hopelijk wordt het wat!

Liefs!

  • 20 November 2012 - 19:29

    Anjella:

    Ha Evelien!!

    Ben wel benieuwd hoe 'warm' het daar dan nu eigenlijk is. Weet je van welke faculteit die studenten zijn? Dat filmpje, 'het straatbeeld' zeg maar, lijkt me erg leuk om te zien.

    Denk je nog aan de blocknote'tjes? Wel bizar hoor, je verblijf daar zit er alweer voor de helft op!! Nog 3 maanden, dan ben je weer thuis.

    Zelfs deze 'kleine update' was weer erg leuk om te lezen Evelien!!

    Heel veel succes met je knutselwerken daar. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het een succes wordt!!!

    Liefs, Anjella

  • 20 November 2012 - 19:50

    Vincent:

    HEEEEEEY meiske,nou leuk en fijn om te horen ,dat het goed met je gaat en dat je goed bezig bent.
    Nou de kist humidor is vandaag binne gekomen en ik verheug me er nu al op om een sigaartje te proeven die jij meeneemt,en ze te bewaren in de mooie kist,die ik vandaag thuis kreeg,vandaag nog naar fysio geweest ,maar ik heb nu eigenlijk nog meer last,erg vervelend,ga je goed en geniet ervan.
    liefs vinnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Mijn eerste reis

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2013

Cultuurshock in reverse!

03 Februari 2013

Costa Rica en Panama!

07 Januari 2013

Relaxen op Corn Island en vulkaansurfen in Léon!

25 December 2012

Magmafest El fin del mundo!

17 December 2012

Talleres!
Evelien

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 30694

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2012 - 14 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: