Een piñata in de hoofdrol. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Een piñata in de hoofdrol. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Een piñata in de hoofdrol.

Blijf op de hoogte en volg Evelien

25 November 2012 | Nicaragua, Estelí

Hola Holanda!

Het leek er even op dat mijn verjaardag niet gevierd zou worden, maar gelukkig leek het hier alleen maar op. Deze vrijdag hebben ze toch nog een verlaat verjaardagsfeestje voor me georganiseerd, geheel in Nicaraguaanse stijl!

Het begon allemaal al op donderdag, mijn moeder en ik gingen samen naar de supermarkt om inkopen te doen voor het feest. 12 liter frisdrank, 3 liter sap, liters bier, rum, platanos, chips, cake mix, bonen en nog veel meer verdween in de winkelkar! Toen we alles op de lopende band bij de kassa legde vroegen we ons af hoe we dit allemaal mee naar huis zouden krijgen, aangezien we niet over een auto beschikken. En we nu 5 enorme gevulde plastictassen rijker waren. Het was nog een hele klus om dit allemaal naar buiten te sjouwen, gelukkig kwamen er snel honderden taxi’s aan, zodat we de mooiste en grootste konden uitkiezen.

Vrijdag in de middag begonnen we met de grootste chocolade taart, die ik ooit in mijn leven heb gezien. We maakten hem in zo’n enorme teil, waar Martijn en ik vroeger als baby’tjes in gewassen werden. Nadat de taart in de oven stond, begonnen we nog met de brownies, de platanos, aardappelen uit de oven, bonen pasta, kaas raspen, tortilla’s bakken en nog veel meer. Genoeg lekker eten dus!

Met heuse Cumbia muziek werden de gasten ontvangen, en wel in onze huiskamer gevuld met oranje ballonnen! Mijn oom meende dat het een Halloween feestje was, en wilde er maar niet aan dat het een Nederlands tintje moest voorstellen. Na wat gegeten te hebben begonnen we met de grootste droom die ik hier in Nicaragua had, een PIÑATA! Voor degene die niet weten wat een piñata is, dat is zo’n papier-maché beest waar je geblinddoekt heel hard tegen aan moet slaan, zodat alle snoepjes eruit vallen! En anders moeten jullie het maar even googlen.

De piñata was een hele klus om kapot te krijgen, volgens mij hadden ze hem expres heel sterk gemaakt, zodat het ons allen aardig wat zweet kostten. De traditie is dat de jarige begint, dan de gasten en dan als hij echt op springen staat, de jarige het afmaakt. Maar de laatste keer mag zonder blinddoek, dus dat is een stuk makkelijker! De piñata zit trouwens aan een draad vast, waar ze aan trekken, zodat de piñata alle kanten op gaat, en je hem moeilijk kan slaan, aangezien je ook geblinddoekt bent!

Na de piñata hebben we nog wat typische spelletjes gedaan, zoals ezeltje prikje, maar dan met een clown, en nog meer spellen met ballonnen! Na deze spelletjes en nadat er in het Spaans en Duits voor me gezongen was de taart opgegeten! Al met al was dit een geweldige verjaardag!

Heel veel liefs,

• 25 November 2012 - 19:42

Marianne Papôt:

Hallo Eveline,

Leuk om zo af en toe je ervaringen aldaar te lezen. Als je even niet weet wie ik ben? Daar gaat ie! Jouw moeders vader (opa Kees) is een oude(re) broer van mijn man Albert. Ik ben dus een aangetrouwd tante van je moeder en van jou ben ik...eh...niks!

Daar ik van je moeder over je hoor en ook over je vertrek naar Nigaragua, leek het me leuk af en toe een ver "achternichtje" te volgen. Met je moeder heb ik geregeld contact tegenwoordig en dat vinden we beiden leuk!
    Ik meldde me daarom aan om je Nieuwsbulletin te ontvangen en geregeld lees ik het nu.
    Zo te zien, heb je het aardig naar je zin en kun je redelijk wennen...of doe je soms een beetje alsof???
    Het blijft een hele stap die je gezet hebt, dus het af en toe wat moeilijk hebben, MAG!

Over jouw ervaringen lezen is leuk, maar natuurlijk vind jij het ook gezellig mail terug te ontvangen, vandaar dit korte berichtje.

Geniet van de tijd die je ver weg doorbrengt.
    Hartelijk gegroet,
    (tante) Marianne, uit Groningen.

• 26 November 2012 - 14:29

Gerrie En Ferdinand:

Hoi Eveline,
    In de eerste plaats, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat appart om het zo te vieren, leuke ervaring! Ik zag dat er ook al een kerstboom op de achtergrond stond, grappig hoor.
    Groetjes Gerrie en Ferdinand

• 26 November 2012 - 16:45

Vincent:

HEEEeeeey lievie ,nog gefeliciteerd,leuke ervaring evelien,doen we ook gauw thuis als je vader in april jarig wordt,lache ,kerst is bij jullie ook lekker vroeg ,volgende week heb ik avonddienst ,dag ja ik opbouwen,wantdaarna is eerst dickens ,je ouders zijn van plan om te komen,om daarna als ik klaar ben een hapje te eten,en de 2de week januarie ga ik naar jullie toe,tripje delft ,leiden rotterdam,denhaag,lijkt me gezellig,liefs ome vinnie

• 28 November 2012 - 20:03

Annemiek:

Hoi, wel een bijzondere verjaardag. Aan de andere kant van de wereld, een keer jarig in de zomer...
    Goed dat je familie daar zo warm en gastvrij is. Dat maakt je verjaardag wel apart.
    Groetjes uit een koud leiden. Hein en annemiek

• 11 December 2012 - 21:57

Marise:

Heey Evelien!

Zo te lezen was het een onvergetelijke verjaardag. =D Super dat je er zo van hebt genoten. En ik ben zo jaloers op die piñata!! =P Dat wilde ik ook altijd al eens.
    We vieren het nogmaals een keertje als je thuis bent, toch? (etentje of filmavondje =P)
    Haha dan ben ik denk ik alweer bijna jarig!

Wij hebben vandaag pas de kerstboom opgezet. (Sinterklaas was nog in het land.)
    Sinterklaas was ook weer enorm gezellig hier in het land. Ik had Ditmar getrokken als lootje en gelukkig vond hij mijn gedicht geweldig. =P

Heerlijk dat het daar nog zo warm is, ik ga iedere ochtend ingepakt de deur uit: handschoenen aan, sjaal om, winterjas. En ik lig 's nachts als ik alleen ben te bibberen in mijn bed!

Groetjes! Marise

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien