Spaanse lessen en meer. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu Spaanse lessen en meer. - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

Spaanse lessen en meer.

Blijf op de hoogte en volg Evelien

22 Augustus 2012 | Nicaragua, Estelí

Hola,

Zo daar ben ik weer, nouja er is weer internet. Dus het is weer tijd voor een update.
Je doet hier zoveel dingen op een dag, dat het moeilijk te herinneren is wat je allemaal gedaan hebt. Ik moet dus even het programma erbij pakken om te zien wat de activiteiten waren. Vorige week hebben we veel praktische dingen gedaan. En naar veel presentaties geluisterd. Na een tijdje werd dat een beetje eentonig, waardoor we de plaats van de presentatie voor een keertje veranderden. Zo gingen we met zijn allen met de bus naar een restaurantje een beetje buiten de stad. Ik weet zeker dat mijn moeder het geweldig zou hebben gevonden ! Het was een hele rustige plek, een soort parkje, met allemaal soorten bloemen, cactussen, citrusbomen, een klein riviertje en nog veel meer. Het leuke was dat overal naamboordjes bij stonden en wij wat konden leren over kruiden en nog veel meer. Het eten wat we hier kregen hadden ze allemaal zelf verbouwd of gemaakt. Zo kregen we een homp brood met tomaten uit eigen tuin en humus, kaas en boter. En het smaakte heerlijk!

Een paar dagen later hebben we de waterval bezocht. Eerst een stukje met de bus de stad uit en daarna gewandeld. De bussen hier zijn trouwens een verhaal apart. De bus functioneert met 3 mannen. Één chauffeur, één geld ophaler, een soort conducteur en één iemand die mensen de bus in helpt. De conducteurs moeten hier wel heel intelligent zijn, want ze onthouden alle personen van wie ze al geld gehad hebben en wie nieuw de bus in zijn gestapt. In ons geval is dat natuurlijk niet zo heel moeilijk, want dan moet je alleen het verschil tussen wit (onze blanke huiden) en bruin weten. Ik vind het heerlijk om in de bus te zitten, gewoon lekker een beetje uit het raam kijken en niet te hoeven lopen.

Nadat we een tijdje in de bus gezeten hadden, begonnen we met de marteltocht. Met 35 graden in de zon hebben we 1,5 uur gelopen naar de waterval. Het was een heel stuk omhoog, weer naar beneden en weer omhoog. Na een half uur waren we op 1/3 en een liter water armer en heel wat zweet rijker. Gelukkig konden we eenmaal aangekomen op bestemming lekker zwemmen bij de waterval en onze meegenomen lunch opeten. Het was een prachtige, maar vermoeiende dag.

Deze week zijn de Spaanse klassen begonnen. Ik heb een lerares voor mezelf, de meesten delen er een. Hoewel ik Spaans een mooie taal vind, is het wel wat vermoeiend om alle grammatica weer te herhalen! Ik heb namelijk niet alles onthouden van de middelbare school.
Maar vandaag heb ik een Cosmopolitan in het Spaans gekocht en hoop daar een beetje van te leren. Het niveau van lesgeven is hier namelijk veel lager dan in Nederland. Hier zijn de klaslokalen van onze school 2 bij 2 meter en bestaan uit een schoolbord een tafel en 2 stoelen. Ik heb nog geluk dat mijn lokaal ook een raam heeft waardoor het niet zo warm is. De lerares heeft een schrift met daarin de rijtjes van de werkwoorden of grammatica. Deze dingen schrijft ze over op het schoolbord en dan wordt jij geacht het over te nemen. Veel uitleg komt er niet bij te pas. Het komt er echt op aan wat je wilt leren en hoeveel werk je ervan wilt maken. Ik hoop dat ik er wat van opsteek.

Ik hoorde trouwens dat het in Nederland ook super warm is op het moment, dus ik hoef geen zonnige groetjes uit Nicaragua te sturen, waar het trouwens ook niet uit te houden is in de zon.

Heel veel liefs, Evelien

• 22 Augustus 2012 - 23:54

Elise:

Lieve Evelien,

Uiteraard kan ik niet achter blijven met reageren op je verslagen. En natuurlijk niet als je er ook nog in wordt genoemd! Je kent me goed. Ik lijkt mij geweldig mooi om de natuur daar te zien en producten van het land zelf te proeven.
    Wat leuk om jou bij de waterval te zien. De overige foto's geven ook een aardig beeld hoe het daar is.

Het was hier het afgelopen weekend inderdaad > 30 graden C. En dan toch gewoon op je fiets stappen en ruimt 60 km fietsen, omdat je dat al had gepland. Ja, dat is zweten en verlangen naar een koele duik. Toch heb ik genoten van de mooie tocht en de leuke ontmoetingen tijdens de reis. Dat maakt alles goed.

Zo hoop ik ook dat jij geniet van alles wat je daar mee maakt. Zet hem op met 'Spaans'!

Hast la proxima vez

Hast la proxima vez
    veel liefs, mama

• 23 Augustus 2012 - 16:03

Vincent:

Nou evelien ,ziet er leuk uit ,mooie fotoos ja en je slaapkamer is stukke groter,dan in het DORP hier,maar je hebt wel aardig na je zin als ik zo hoor.ff een paar vraagjes ,dat vroeg een maat van me af,hoe is het daar naar de wc gaan,rollen wcpaper of bladeren ,douchen emmertje,water en hop klaar is kees en dat zwijn gebrad was dat lekker ,kan ik wel vragen,maar je zult daar geen antwoord op hebben ,want je vegatarier,maar goed de warmte is hier gelukkig een beetje weg en ik moet straks om 6 uur aan het werk,dus evelien ,geniet er van,liefs vincent

• 23 Augustus 2012 - 16:03

Vincent:

• 23 Augustus 2012 - 21:17

Bert:

Hi, Evelien,
    Jeroen had toevallig zijn hotmail op mijn iPad open laten staan, zodat wij jou verslag konden lezen. Wij zijn op dit moment in het Zwarte woud op vakantie en hebben vandaag ook een waterval bekeken. Het was hier dertig graden en we moesten een kilometer naar beneden. De waterval was prachtig, maar we moesten die kilometer ook weer omhoog. Dat was zweten als een oud paard, maar nu wij jou verslag gelezen hebben kunnen we met je meeleven. Ik zag dat Jeroen nog niet gereageerd had, maar die heeft het natuurlijk druk met het ontluikend studentenleven. Hoop snel weer een verslag van je te lezen en tot ziens.
    Groeten Bert en Marga Beute

• 24 Augustus 2012 - 12:34

Marien:

Hoi Evelien. Reageer een beetje laat. Ipad was gecrasht. Leuke foto's. Ben benieuwd hoe je de klamboe hebt opgehangen. Paperclip of haarspeldje? Tot de volgende blog.

• 24 Augustus 2012 - 14:04

Tessa:

Hee Eef! Super leuke foto's en verhalen! Heeel veel plezier en tot de volgende verslag!!

• 24 Augustus 2012 - 16:51

Manon:

Het klinkt allemaal echt onwijs leuk, Eef! Leuk ook die foto's, krijgen we een beetje een beeld bij je verhalen.
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Liefs Manon

• 25 Augustus 2012 - 12:04

Marise:

Heeey Evelien!
    Wat veel avonturen weer om te lezen, leuk dat jullie zoveel activiteiten hebben.
    Het is hier inderdaad net zo warm geweest als in Nicaragua (met 35 graden =P), maar ik heb geen zware wandeling gemaakt in die dagen, haha. De foto's zijn echt leuk en leuke waterval, heb je erachter gezwommen? Lijkt me echt leuk om in een meer met een waterval te zwemmen.
    Volgende week beginnen voor mij ook alweer de introductiedagen en kamp, en dan weer de lesdagen. =P
    Zal weer even wennen zijn, denk ik, na zoveel maanden vrijheid.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag! Heel veel plezier!
    Groetjes van Marise

• 26 Augustus 2012 - 14:07

Anjella:

Ha Evelien!!!

Leuk hoor, die bloks van jou!! Je schrijft boeiend. Het lijkt wel een soort Botanische Tuin waar je hebt gezeten. Het was hier inderdaad erg warm, maar...... op dit moment regent het weer behoorlijk. Wel balen voor je moeder en Marjan, die vandaag die 1/8 triatlon aan het doen zijn in Vlaardingen. Dat zal w.s. een lekkere blubberboel zijn....... Maar, ik ga hier niet verder over schrijven, dat zal ze zelf wel willen doen!!! Je moeder en ik hebben lekker gefietst vorige week. Naar Breukelen (zaterdag heen, zondag terug), prachtig weer (misschien zelf té warm), veel gezien en leuke mensen ontmoet. Evelien, geniet van alles daar en blijf schrijven!!! Ik kijk uit naar je volgende blog.

Groetjes van ons allemaal, maar vooral van Kim!!! Zij blijft toch nog regelmatig naar je vragen. Intussen heb ik ook gevraagd aan Martijn of hij jou binnenkort op een zaterdag een keer wil vervangen. Dat doet 'ie en dat vindt Kim natuurlijk ook hartstikke leuk.

Tot schrijfs!!

Liefs, Anjella

• 28 Augustus 2012 - 20:57

Jack:

Hoi Evelien,
    leuk om te lezen! Bij alles wat ik lees denk ik: jajaja, weet hoe het voelt, weet waar je bent. De boterhammen van La Casita, de waterval, de bussen......mmmmmm. Als ik me niet vergis woon je nu ongeveer tegenover Esperanza (oudere dame, rose traliehek) waar ik ook een tijdje gewoond heb. Maar volgende week ga je echt beginnen! Kennis maken met Las Mujeres en de Ecokids. En je eerste opdracht....ik weet al wat dat is. Zet 'm op en geniet elke dag van je verblijf. Gr. Jack

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien