De eerste dagen aan de andere kant van de wereld! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu De eerste dagen aan de andere kant van de wereld! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Evelien . - WaarBenJij.nu

De eerste dagen aan de andere kant van de wereld!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

15 Augustus 2012 | Nicaragua, Estelí

Hoi lieve mensen!

Eindelijk een beetje tijd om wat ervaringen met jullie te delen!
Zaterdag was mijn eerste nacht in Nicaragua, we werden met een oude schoolbus opgehaald van het vliegveld. Het was echt super warm, en natuurlijk was niemand daarop gekleed, dus eerst werd er water gehaald en toen reden we naar ons eerste hostel. De muziek keihard en de ramen wijd open. Ik denk een ultiem Latijns Amerikaans gevoel.
De eerste nacht sliepen we met alle meiden op één kamer en konden we rustig wakker worden, helaas omdat er maar één douche was voor het hele hostel duurde de ochtend wel wat lang! We ontbeten met een lekkere sandwich en een kop thee, die echt niet te drinken was, dus toen kwamen de flessen water weer te voorschijn, die hier echt je grote vriend zijn.

Zondag hebben we in de bus een beetje in Managua rond gereden, om wat van de stad te zien, we mochten er niet in lopen, want dat zou gevaarlijk zijn, aangezien we al onze waardevolle spullen nog in onze handbagage hadden en allemaal overpakt waren. Onderweg hadden we nog een paar kleine stops om te lunchen, waar het echt keihard begon te regenen, zodat we 3x van tafel moesten veranderen en we stopten nog een paar keer om te plassen van al dat water en een kokosnoot te kopen met een rietje erin! Dat zag er natuurlijk heel lekker uit, maar ik ben erachter gekomen dat ik het niet echt geweldig vond, want ik kreeg hem maar niet leeg.
Eenmaal in Estelí aangekomen zaten de families al op ons te wachten. Heel leuk met bordjes met onze namen erop en mijn kleine broertje Mauro riep boven iedereen uit mijn naam. Iets wat hij trouwens iedere ochtend doet als ik volgens hem te laat opsta! Het huis is me honderd procent meegevallen. Het is een stenen huis en mijn eigen kamer is 2x zo groot als mijn kamer in Holland, alleen helaas inclusief kakkerlakken. Ze hadden heel mooi allemaal ballonnen opgehangen en zelfs een poster met mijn naam en zelf gemaakte tekeningen.

Mijn nieuwe tijdelijke vader is ook heel aardig, hij articuleert heel goed, wat het Spaans praten wel wat makkelijker maakt voor me. De moeder is nog in de VS, maar komt over een paar weken thuis, dus dan is eindelijk het gezin compleet, met nog een broertje Marcel.

Deze week hebben we een intro week, en krijgen we veel informatie en zien we veel van de stad, gewoon handige dingen om een beetje te integreren. We hebben ook al mobieltjes gekocht, die nog mooier is dan mijn eigen uit Holland, dus jullie kunnen trots op me zijn, haha. Alle informatie is trouwens in het Spaans en wordt dan vertaald in het Duits door oude vrijwilligers, wat het Spaans en Duits leren voor mij wel heel makkelijk maakt. Ik denk al niet meer in het Nederlands, alleen nu dan bij dit blog schrijven.

Gisteravond had ik de verjaardag van mijn broertje, wat we vierden in het huis van zijn oma. Ergens in de middle of nowhere, dus we werden opgehaald met de auto. En echt als je een auto wilt dit niet stuk te krijgen is, koop een toyota, want wat heeft die veel hobbels en kuilen met minstens 50km/h getrotseerd zeg! De verjaardag was erg leuk, er was ook een andere vrijwilliger die in dat huis woonde, en wat was het mooi zeg! Echt een tweede vakantiehuis van celebrity’s als ik een beetje overdrijf. Ik werd zo openlijk ontvangen en heb een geweldige avond gehad.

Er zijn nog veel meer dingen die ik al heb meegemaakt en graag zou willen opschrijven, maar daar is helaas niet heel veel tijd voor de eerste paar weken. Ik hoop dat het jullie in Nederland allemaal goed vergaat en ik laat snel weer wat van me horen!

Heel veel liefs uit Nicaragua,

Evelien

Ps. ik heb ook nog eens 3 huisdieren. 2 honden en een kip, als gedraagt de kip zich meer als een hond dan als een kip. Hij houdt er ook wel van om soms lekker te buurten in mijn kamer, haha wat een gezelligheid!

• 16 Augustus 2012 - 16:46

Vincent:

Ha die evelien,goed om te horen ,dat het goed met je gaat,zo te lezen heb je het goed getroffen,alleen de heks uit de vs ,nee hoor grapje,ja het zal wel allemaal wennen zijn,maar is het een mooi land wilde natuur enz en de stad geen Hema(worst) blokker enz.
    Nou hier is het ook warm ,weekend zomerse temperaturen,maar dan ga ik met neef en de nichtjes naar Slagharen,omdat ik vriendenloterij heb gewonnen en 4 kaarten heb gekregen en volgende week weer avonddienst.Nou meid stuur wat fotoos mee de volgende keer ,ga je goed,liefs uit Deventer

• 17 Augustus 2012 - 08:49

Ria:

Hoi Evelien, leuk om te horen dat je start in Nicaragua zo goed is verlopen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het alleen maar leuker wordt naarmate je nog meer ingeburgerd raakt! Een mooie tijd gewenst daar, we houden jouw site in de gaten en hebben deze al vermeld in de nieuwsbrief Delft-Estelí. Die mailen we je nog toe.

• 17 Augustus 2012 - 11:05

Bob:

Vet relaxt klinkt t eef, klinkt echt super goed!!
    Ik wil ook een kip in me kamer :D

• 18 Augustus 2012 - 21:29

Jack:

Hoi Evelien,
    je bent er, gaaf! En een beetje jaloers..... Ik ga je blogs zeker volgen
    hou je haaks en geniet van je avontuur.
    Gr. Jack

• 19 Augustus 2012 - 08:29

Marise:

Hey Evelien!

Wat klinkt het allemaal leuk en echt fijn dat je tijdelijke familie zo aardig is.
    Wij hebben veel aan je gedacht tijdens Woej, hoor. En de kids hebben naar je gevraagd. Ze waren allemaal verbaasd dat je in Nicaragua zat! =P
    Ik ben benieuwd wat de Nicaraguanen vinden van je spullen uit Nederland, leuk bedacht om dat mee te nemen! En ik ben ook heel benieuwd hoe het verder daar is.
    Haha, en echt grappig dat je zo'n vriendelijke kip hebt. Wat is haar naam? =P
    Nou, supergaaf, en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Groetjes!

• 21 Augustus 2012 - 14:17

Irene:

Haha zit je daar nog met kippen in je tuin. Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! En ben ook zeker benieuwd naar de rest van je verhalen! Heel veel plezier xxxx

• 22 Augustus 2012 - 22:23

Evelien Van .:

Bedankt voor alle leuke reacties!
    De kip is erg lief voor me, maar hij heeft nog maar 3 maanden om te leven. Hier is het namelijk een gewoonte om een kip in huis te hebben en hem daarna zelf te slachten en op te eten, dat vinden ze simpelweg lekkerder! Liefs uit Nicaragua

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien