Dag prachtig Nederland! - Reisverslag uit Nootdorp, Nederland van Evelien . - WaarBenJij.nu Dag prachtig Nederland! - Reisverslag uit Nootdorp, Nederland van Evelien . - WaarBenJij.nu

Dag prachtig Nederland!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 Augustus 2012 | Nederland, Nootdorp

Hoi lieve mensen,

Zaterdag gaat het gebeuren, ik ga het mooie Nederland verlaten en me hopelijk ook op mijn gemak voelen in Nicaragua, wat ik tot de bodem wil ontdekken.
Mijn hele bed ligt bezaaid met allemaal stapeltjes spullen die meemoeten. Sommige met wat meer urgentie dan andere natuurlijk, maar voor een vrouw zijn vaak de meest onpraktische dingen nog urgent. We hebben nu thuis een weegschaal staan, al zijn we er niet helemaal zeker van dat hij ook daadwerkelijk het goede gewicht aangeeft. Het hele gezin is namelijk op wonderbaarlijke wijze 10 kilo afgevallen. Maar toch moet deze weegschaal onder de 20 kilo blijven bij het wegen van mijn rugzak, dus misschien moeten er toch nog wat schoenen en truien afvallen...
Als je zo'n grote reis gaat maken, moet natuurlijk niet alleen een enorme backpack rugzak worden ingepakt, ook alle papieren moeten in orde zijn en alles moet kloppen. Ik heb wel geleerd dat reizen naar verre landen niet altijd gemakkelijk is. Na verhalen die ik heb gehoord, kwam ik erachter dat ik dan zelfs nog bevoorrecht ben, en veel makkelijker op alle landen kan landen en visa aanvragen dan mensen uit andere landen.
Nu alles zo geregeld is komt het echt dichtbij. Ik heb deze week met mijn broertje nog even Delft bekeken en daar een filmpje gemaakt voor de Nicaraguanen, zo kunnen ze ook zien hoe wij hier leven, want niet alleen voor mij wordt het een nieuw land om te ontdekken, ik kan ook een hele hoop mooie dingen uit Nederland overbrengen! En zo, wanneer je dan Nederland voor een tijdje gaat verlaten, kom je erachter wat voor prachtig land wij hebben, en hoe goed het leven hier in Nederland verloopt. Iets waar we best trots op mogen zijn met zijn allen.

Ik hoop dat het wegen van mijn koffer goed gaat verlopen en alle stroopwafels, dropjes, perpermuntjes, boterbabbelaars, delftsblauwe mokken, klompensleutelhangers, bellenblaas, springtouwen en alle kado's makkelijk in de 20 kilo passen, en ik de mensen daar een beetje van ons Nederland kan geven.

Ik laat snel weer van me horen, als ik zwetend van de hitte tussen de Nica's zit.

Heel veel liefs en geniet van het prachtige Nederland hier!

Evelien

• 09 Augustus 2012 - 07:44

Marien:

Hoi Evelien, succes met de verdere voorbereiding. Jouw technische dienst vindt vast wel een oplossing om de bagage op nauwkeurige wijze te wegen. Groet Marien

• 10 Augustus 2012 - 22:43

Annemiek:

Hoi evelien. Een hele goede reis. En alles wat niet in je rugzak past, kan je daar vast wel kopen, of heb je niet nodig.
    Tot horens. Annemiek en Hein

• 12 Augustus 2012 - 13:42

Vincent Oor:

Hallo lieve evelien ik hoop dat je een goede reis heb gehad,maak er iets moois van,het verhaal hier boven leuk stukje,ja je zult holland wel missen.En ik hoop dat je het mooi en fijn hebt daar in niga.
    liefs vincent

• 12 Augustus 2012 - 22:29

Annemiek:

Hi evelienvan. Ben je al geland en een beetje gesetteld? Ik weet dat je er niet over wilt denken, maar Floris is hier en vroeg zich af of er bij jou in de buurt een scolopendra gigantica is. Als je m tegen komt, maak je er dan een foto van? Volgens Floris zijn ze gevaarlijk, dus blijf uit de buurt.
    Floris:ik heb het opgezocht in een dierenboek bij de scolopendra zelf (van 10 centimeter zonder gigantica ) stond al een doodskop.
    We vinden het niet erg als je op een veilige afstand blijft. Maar misschien komen ze helemaal niet voor bij jullie.
    Groetjes, Floris: ik vertel niet hoe groot de gigantica is doei
    Maar slaap maar rustig, ze zitten vast niet in gewone huizen Floris: uuuuu ja :0

Verslag uit: Nederland, Nootdorp

Deze reis draait voor een groot deel om vrijwilligerswerk! Om het leven van de Nicaraguanen helemaal te beleven, zal ik in een gastgezin gaan wonen. Er is natuurlijk geen leukere manier om de cultuur van een land te leren kennen, dan door bij de echte inheemse bevolking in huis te wonen! Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze zich daar bijvoorbeeld douchen, hoe ze hun kleding wassen en hoe ze koken. Ik heb al gehoord dat er geen wasmachines zijn, en ook het water en de elektriciteit zijn schaars, dat wordt dus even flink afkicken van facebook, stromend water, wasmachines en alle luxe apparaten die wij hier hebben! Ik ga natuurlijk niet alleen van mijn vrijheid genieten, er moet ook gewerkt worden! Samen met 14 Duitse jongeren zullen we daarom in verschillende projecten helpen. Ik zelf heb een heel leuk project toewezen gekregen, mijn project draait geheel om duurzaamheid en kinderen. Het doel is om zoveel mogelijk afval, zoals bananenbladeren, papier,de schil van uien, rubber, etc. te recyclen en dat dan te verkopen om onafhankelijke vrouwen te kunnen onderhouden. Zo maken ze hier agenda’s, kaarten, placemats en allemaal mooie spullen van. Ook hebben ze een moestuin en verkopen al hun groenten en fruit op de markt. Daarnaast zijn zal ik een aantal dagen in de week met kinderen werken, ze dingen leren over de natuur, onze cultuur en natuurlijk gewoon plezier maken! Dit lijkt een beetje op onze buitenschoolse opvang. Ook is er de gelegenheid om volwassenen Engelse les te geven en in de vakanties kan ik als begeleiding meegaan met schoolreisjes, kortom er is genoeg te doen! Ik hoef natuurlijk niet alleen te werken, ik heb ook een aantal vrije dagen in de week. En dan zijn er ook genoeg leuke dingen die ik wil uitproberen en bezoeken. Zo heb ik gelezen dat je surflessen kan nemen aan het strand, salsalessen kan nemen in de stad, met een plankje van een vulkaan glijden (89km/h!) en hoe zou het zijn om te fietsen in zo’n land? Ik ben benieuwd! En zal jullie op de hoogte houden! Liefs, Evelien